محل تبلیغات شما

ارزیابی شیوههاي آموزش و تربیت معلمان ابتدایی در نظام آموزش
عالی کشور
علیرضا فراهانی1 ، احمدرضا نصر اصفهانی2 و سید مصطفی شریف خلیفه سلطانی 3
چکیده: با توجه به این که یکی از راههاي توسعه آموزش و پرورش، ایجاد زمینههاي مناسب براي آموزش و تربیت معلمان کارآمد میباشد، پژوهش حاضر به ارزیابی شیوههاي آموزش و تربیت معلمان مدارس ابتدایی پرداخته است. براي انجام این پژوهش از روش مطالعه کمی و کیفی استفاده شده است. جامعه آماري شامل مدیران مدارس ابتدایی، کارشناسان و مدرسان مراکز تربیت معلم شهر قم در سال تحصیلی 88-87 میباشد. براي انتخاب نمونه مدیران، از روش نمونهگیري "طبقهاي" متناسب با حجم، و براي تعیین نمونه کارشناسان و مدرسان از روش نمونهگیري "هدفمند" استفاده شده است. در این زمینه دیدگاههاي 162 مدیر و20 کارشناس و مدرس مراکز تربیت معلم، که داراي سوابق برجسته آموزشی بودند، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. روایی سؤالات پرسشنامه و مصاحبه، توسط چند نفر از استادان و تعدادي از دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا تأیید شده است. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفاي کرانباخ 0/87 برآورد گردیده است. براي تجزیه و تحلیل نتایج حاصل از پرسشنامه، از نرم افزار آماري SPSS در دو سطح توصیفی و استنباطی استفاده شد و تجزیه و تحلیل مصاحبه با روش مقولهبندي انجام گرفت. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که در فرآیند آموزش و تربیت معلمان، باید به تدوین محتوا و مواد درسی کارآمد و به روز، به کارگیري مدرسان با تجربه و کارآمد، برگزاري دورههاي کارورزي و امکانات و تجهیزات مراکز متناسب با نیازهاي معلمان توجه شود. در این راستا، به جهت رشد سریع تحولات علمی جهان و نیازهاي روز جامعه، ایجاد حداکثر انعطاف در برنامههاي آموزشی تربیت معلم، به گونهاي که بازنگري و اصلاح و تکمیل برنامهها امکان
پذیر باشد، مورد تأکید قرار گرفت. در نهایت، پیشنهادهایی براي بهبود آموزش معلمان ابتدایی ارائه شده است. ک

منابع : دانشگاه تهران

یورو نیوز 

آموزش و پرورش نوین

نقش معلم در تربیت

ارزیابی شیوه های آموزش و تربیت معلمان ابتدایی

تربیت ,آموزش ,معلمان ,روش ,استفاده ,ابتدایی ,و تربیت ,آموزش و ,شده است ,تربیت معلمان ,تجزیه و ,تربیت معلمان ابتدایی ,ارزیابی شیوههاي آموزش

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها